Interdisciplinary comparative study (interparadigmatic interpretation) of the Qur'an and the Testaments; Concepts, types and examples

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Research School of Interdisciplinary Quran Studies, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Abstract

Interdisciplinary comparative study or interdisciplinary interpretation of the Qur'an seeks to approach the Qur'an from the perspective of two distinct disciplines / paradigms, here the paradigms of Christianity and Islam. Such a study has two basic types: methodological interdisciplinary and theoretical interdisciplinary. In the first type, there is a one-way relationship in the comparative study and only one of the parties benefits from the outcome of this study. But in the second type, a two-way relationship is established between the Qur'an and the Testaments, and this comparative study will have an explanatory or problem-solving role on both sides. This species is considered as one of the most complete species in comparative studies. Addressing concepts such as "I am after" and "Jesus" in the Qur'an can illustrate the process and mechanism of such comparative studies. Related to the "Jesus in the Qur'an" approach, one can well see the conflicts between the two paradigms and the quality of the different interpretations of the parties to overcome these challenges. The most important of these challenges are: "The Crucifixion and Death of Jesus", "The Divinity of Jesus", "Distortion of the Covenants", "The Controversy of the Qur'an with Christianity". In order to create a common dialogue and language, it was necessary for the parties to abandon the common views and popular interpretations and take a stylized approach. This form of interpretation represents a universal interpretation of religions.

Keywords

Main Subjects


  1. پاکتچی، احمد(1396ش). «رویکردی بین­الادیانی به معنای "من بعد الذکر" در قرآن کریم»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، سال اول، شماره اول.
  2. پاکتچی، احمد؛ محمد حسن شیرزاد و محمد حسین شیرزاد(1398ش). «تحلیلی زبانشناختی- بین‌الادیانی از انگاره نَذْر در قرآن کریم»، دوفصلنامه علمی-پژوهشی کتاب قیم، سال نهم، شماره 20.
  3. پاکتچی، احمد(1390ش). روش تحقیق تخصصی با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث، تنظیم و ویرایش: مصطفی فروتن تنها، سید علی بنی هاشمی جمارانی.
  4. درزی، قاسم؛ مرتضی سلمان نژاد(1398ش). «فرآیندشناسی مطالعات میان‌رشته‌ای در پژوهش‌های قرآنی؛ نمونه موردی: واژه «شاکله» در آیه 84 سوره اسراء»، دوفصلنامه علمی رهیافت‌هایی در علوم قرآن و حدیث، دوره 51، شماره اول.
  5. سلمان نژاد، مرتضی؛ قاسم درزی(1397ش). «مروری بر مطالعات میان رشته‌ای حدیث؛ گونه شناسی و نمونه ها»، منتشر شده در: رویکردهای نوین در حدیث­پژوهی شیعه، به کوشش: مرتضی سلمان نژاد و دکتر محمد هادی گرامی، انتشارات دانشگاه امام صادقع.
  6. طباطبایی، محمدعلی؛ مهدوی‌راد، محمدعلی(1397ش). «تاریخ انگاره تحریف بایبل در مجادلات مسیحی اسلامی».
  7. فاضلی، محمد(1383ش) «گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی»، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، سال چهارم، شمارۀ 140.
  8. فرامرز قراملکی، احد(1385ش). روش شناسی مطالعات دینی، ، چاپ ششم. مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
  9. کشاورزی، وفادار و همتی، محمد علی(1398ش). «پژوهشی تاریخی تطبیقی از « استکبار و تکبُّر » در زبان های عبری، سریانی و عربی با تکیه بر قرآن و عهدین»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، سال سوم، شماره 2 ،پیایی 10.
  10. همتی، محمدعلی و شاکر، محمد کاظم(1400ش). «تبارشناسی واژه‌ی «نَفْس» در زبان‌های سامی با بررسی کاربردهای معانی آن در قرآن و عهدین»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دانشگاه الزهراء، دوره 18، شماره 2، شماره پیاپی 50.
  11. Freiberger, Oliver (2019), Considering Comparison: A Method for Religious Studies. Oliver Freiberger, Oxford University Press;
  12. Gabriel Reynolds, Said , (2010), The Qur'an and its Biblical Subtext, Routledge;
  13. Galadari, Abdulla, (2018), “The Camel Passing Through the Eye of the Needle: A Qur'Anic Interpretation of the Gospels”, Ancient Near Eastern Studies, 55: 77-89;
  14. Griffith, Sidney H, (2013), The Bible in Arabic: The Scriptures of the "People of the Book" in the Language of Islam, Princeton University Press, 2013;
  15. Khorchide, Mouhanad; von Stosch, Klaus, (2019), The Other Prophet: Jesus in the Qur’an, translated by: Simon Pare, Gingko publication;
  16. Klein, J.T. & Newell, W.H. (1997). Advancing interdisciplinary studies. In J.G. Gaff, J.L. Ratcliff & Associates (Eds.), Handbook of the undergraduate curriculum: A comprehensive guide to purposes, structures, practices, and change (pp. 393-415). San Francisco: Jossey-Bass. https://doi.org/10.1021/ed074p493
  17. Klien, J.T, (1992), Interdisciplinarity: History, theory and Practice. Dtroit: Wayne State Universirty;
  18. National Academy of Sciences, National Academy of Engineering, and Institute of Medicine of the National Academies, (2005), Facilitating interdisciplinary research. Washington, DC: The National Academies Press;
  19. Neuwirth, Angelika (2016), Qurʾānic Studies and Philology: Qurʾānic Textual Politics of Staging, Penetrating, and Finally Eclipsing Biblical Tradition. In: Qur'ānic Studies Today, Edited By Angelika Neuwirth & Michael Sells, Routledge;
  20. Neuwirth, Angelika, (2019), The Qur’an and Late Antiquity. Translated by Samuel Wilder. Oxford: Oxford University Press;
  21. Repko, Allen F., Szostak R, (2017), Interdisciplinary Research: Process and Theory (Third Edition), SAGE Publications Ltd;
  22. Stewart, Devin J, (2021), Speech Genres Interpretation of the Quran. Religion 12:529
  23. Talmon, S, (1977,1978), The "comparative method" in biblical interpretation—principles and problems, Congress Volume Göttingen.