نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه تدوین سازمانهای دانش، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
تازه های تحقیق
دستاوردهای پژوهش را میتوان در امور ذیل خلاصه کرد:
الف) احادیثی که در آنها ائمه اهلبیت(ع)، آیاتی از قرآن را در تأیید سخنانشان ذکر کردهاند (احادیث تأییدی یا استشهادی).
ب) احادیثی که به بیان و شرح برخی از آیات احباط و یا تکفیر پرداخته، که مخاطب در فهم تعبیر قرآن از عملی که سبب احباط میشود، دچار اشکال بوده و معنای آیات برایش واضح نبوده است (احادیث تبیینی).
ج) احادیثی که علاوه بر آنچه در آیات قرآن به عنوان عامل احباط یا تکفیر ذکر شده، مصادیق دیگری برای احباط یا تکفیر بیان میکنند (احادیث تطبیقی).
از سوی دیگر، نظریهی «تحابط کلی» (نظریه معتزله) به تعمیم پدیده تحابط و رابطه ازبینبرندگی میان همه حسنات و سیئات حکم کرده است، در حالی که مستند این حکم، ادله عقلیِ مخدوش و برخی شواهد قرآنیِ ناکافی و دارای معارض است.
و اما نظریه سوم (تحابط جزئی) بر اخذ به ظاهر آیات وفادار مانده است و از تعمیم غیر متکی به دلایل تام عقلی یا نقلی خودداری میورزد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
"Affront and takfir" is a Quranic teaching that Muslim thinkers have disagreed about its truth. From these differences, three major theories were born, the owners of which all document their understanding in the Qur'an: the theory of "general convergence" (Mu'tazila theory); The theory of "the total negation of interaction" (or: the theory of Mowafat, the theory of the advanced theologians of Imamia); The theory of "partial frustration" (the theory of some contemporary theologians, hadith scholars and commentators). Various studies have been conducted to prove or disprove each of these theories, but what has received less attention among them is the evaluation of the mentioned theories with the criteria of the hadiths of the Ahl al-Bayt (peace be upon them). The main question of the present research is whether the Hadith heritage of Imamiyyah can help us in understanding and discovering the correct saying in this matter. The result of an extensive search in hadith sources is that the hadiths of rejection and rejection are divided into three categories: hadiths of confirmation or martyrdom; Explanatory hadiths and comparative hadiths. From none of these three categories, it is possible to find an article about the truth of frustration and excommunication and confirmation or rejection of the existing theories, but - with the explanation given in the text of the article - it can be concluded that the third theory (partial frustration ), it is more associated with the obligatory meaning of hadiths of abbot and takfir.
کلیدواژهها [English]
موسوی سبزواری، عبدالأعلى (1409ق). مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن. چاپ دوم. بیجا: دفتر سماحة آیت الله العظمی السبزواری