بازشناسی شخصیت «حسن بن‌حمزة» و نقش وی در فرآیند انتقال میراث حدیثی‌ قم به بغداد

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران.

2 استادیار، گروه علوم و معارف حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران.

چکیده

شریف حسن بن حمزه مرعشی مامَطیری(د. 358ق.) محدث امامی سده چهارم هجری قمری است. درک مشایخ متعدد در طبرستان، خراسان، مکه، کوفه، ری، قم و سپس هجرت به بغداد، او را به حلقه میانی مدارس حدیثی متعدد مبدل ساخت. اثرگذاری وی در فرآیند انتقال میراث حدیثی به مدرسه بغداد به گونه‌ای است که نام او در شرح حال 125 راوی در فهرست اسماء مصنفی الشیعة نجاشی، الفهرست و مشیخه شیخ طوسی ذکر شد. وی علاوه بر انتقال میراث‌های مهم حدیثی به بغداد، استاد محدثانی همچون شیخ صدوق و شیخ مفید است. مسأله پژوهش، یافتن نقش ابنحمزه در فرآیند انتقال میراث حدیثی قم به بغداد است. پس از بازشناسی شخصیت وی، نخست با روش توصیفی ـ تحلیلی، میراث مشایخ قمی ابن‌حمزه ـ علی بن ابرهیم قمی، ابن‌بطه قمی، احمد بن ادریس قمی و احمد بن عبدالله برقی ـ مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس به مقایسه با محدثان معاصر و نقش‌آفرین در فرآیند انتقال میراث حدیثی قم به بغداد پرداخته شد. یافته‌های پژوهش، برای نخستین بار با سندپژوهی و تحلیل فهرستی طریق ابن‌حمزه به یافته‌های نوینی دست یافت که بر آن اساس، ادعای پیشتازی سایر انتقال‌دهندگان بر ابنحمزة در تمام ابعاد و انگاره غلط بودن طریق فهرستی وی به ابن‌بطه، ناصواب است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Recognizing the personality of "Hasan bin Hamzah" and his role in the process of transferring the hadith heritage of Qom to Baghdad

نویسندگان [English]

  • Mohammad haadi Safari 1
  • Mahdi Gholam Ali 2
  • Heidar Masjedi 2
1 ), Ph.D. student of Quran and Hadith Sciences, University of Quran and Hadith, Qom, Iran
2 Assistant Professor of Quran and Hadith University. Qom, Iran
چکیده [English]

Hasan bin Hamza (d. 358 AH.) is an Imami muhadith of the fourth century of Hijri. His influence in the process of transferring the heritage of hadith to the school of Baghdad is such that his name was mentioned in the biography of 125 narrators in the list of the names of al-Shi'a authors of Najashi, al-Fahrest and Sheikh Tusi. He transferred all the works of Ibn Abi Umir, Abdul Azim Hosni, Hossein bin Saeed, Ali bin Abrahim and Ibn Bata to Baghdad, and Sheikh Mofid and Sheikh Saduq can be mentioned among his students. The problem of the research is to find the role of Ibn Hamza in the process of transferring the hadith heritage of Qom to Baghdad. First, the heritage of Qom Sheikh Ibn Hamzah was evaluated with the descriptive-analytical method, and then it was compared with the contemporary muhaddith who played a role in the process of transferring the hadith heritage of Qom to Baghdad. The findings of the research, for the first time, with document research and list analysis, Hassan bin Hamza reached new findings that have a significant effect on the validation of hadith methods. Also, he found it incorrect to claim the superiority of Ibn Hamzah in terms of the number of narrators who had the book transferred to Baghdad and the wrong perception of his way of listing Ibn Battah.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sharif Hasan bin Hamzah
  • Tariq Ibn Battah of Qomi
  • Hadith school of Baghdad
  • Hadith school of Qom
  • Marashi al-Tabari

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 24 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 آذر 1402