- قرآن کریم.
- آ.ج.آربری، پی.ام.هولت و دیگران (1378)، تاریخ اسلام، ترجمه: احمد آرام، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم.
- آدلر، فیلیپ جى (1384)، تمدنهاى عالم، ترجمه: محمّد حسین آریا، تهران: امیرکبیر.
- آرمسترانگ، کارن (1383)، محمد«ص»، ترجمه:کیانوش حشمتی، تهران: حکمت.
- ابن ابی یعقوب، احمد (1371ش)، تاریخ یعقوبی، ترجمه: محمد ابراهیم آیتى، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ ششم.
- ابن جزری، ابو الخیر محمد بن محمد (بیتا)، النشر فی قرائات العشر، بیروت: دارالکتب العلمیه.
- ابوشامه (1989م)، المرشد الوجیز، به کوشش طیار آلتی قولاج، آنکارا: بینا.
- اسلامی، حسن (1377)، « پیشینه مطالعات اسلامی در غرب»، مجله آینه پژوهش، ش54.
- بلاذری، أحمد بن یحیى (1337)، فتوح البلدان، ترجمه: محمد توکل، تهران: نشر نقره ، چاپ اول.
- بولت، ریچارد.و. (1364)، گروش به اسلام، ترجمه: محمد حسین وقار، تهران: نشر تاریخ ایران، چاپ اول.
- پارسا، فروغ، «روحانیت مسیحی و تداوم رویکرد جدلی نسبت به قرآن کریم»، مجله بینات، سال هفدهم، ش 66.
- ترنر، اس ترایان (1385)، ماکس وبر و اسلام، ترجمه: جمعی از مترجمین، بی جا: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- جمعی از نویسندگان (1378)، تاریخ اسلام کمبریج، ترجمه: احمد آرام، تهران: امیرکبیر.
- جواد علی (1391)، تاریخ عرب در دوران اسلامی، ترجمه: منصور داداش نژاد، تهران: پژوهشکدۀ تاریخ، چاپ اول.
- حائری، عبدالهادی (بیتا)، نخستین رویاروییهای اندیشه گران ایران، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ ششم.
- ذهبی، الحافظ (1987م)، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، تحقیق: عمر عبدالسلام تدمری، بیروت: دارالکتاب العربی.
- رحمتی، محمدکاظم (1381)، «پژوهشهای سیره در مطالعات اسلامی با تکیه بر مکتب بیتالمقدس»، مجله کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش 61.
- زیدان، جرجی (1336)، تاریخ تمدن اسلام، ترجمه: علی جواهر کلام، تهران: مؤسسه مطبوعاتی امیر کبیر.
- شاکر، محمد کاظم (1391)، «تفسیر تاریخی از یهود بر اساس آیات قران کریم»، مجله کتابنامه قیم، سال دوم، ش6.
- طبری، محمد بن جریر (1375)، تاریخ طبری، ترجمه: ابو القاسم پاینده، تهران: اساطیر، چاپ پنجم.
- فون کرنبوم، کوستاف (بیتا)، حضاره الاسلام، ترجمه: عبدالعزیز توفیق جاوید، بیروت: دار النشر.
- کالمن، کلود (1403ق)، تاریخ العرب وشعوب الاسلامیه، ترجمه: بدرالدین قاسم، بیروت: دارالحقیقه للطباعه و النشر.
- گریفیت، سیدنی (1387)، «تاریخچه مجادلات روحانیان مسیحی سریانی با مسلمانان»، ترجمه: سید مهدی حسینی اسفیدواجانی، ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، ش 25.
- گیپ، همیلتن (1362)، اسلام: بررسی تاریخی، ترجمه: منوچهر امیری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- لاپیدوس، ایرا.ام (1373)، تاریخ جوامع اسلامی(از آغاز تا قرن هیجدهم)، ترجمه: محمود رمضان زاده، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی.
- لوبون، گستاو (1378)، تاریخ تمدن اسلام و عرب، ترجمه: محمد تقی فخر داعی، بی جا: افراسیاب.
- نوو ، ی. کورن و ی. د. (1387) ، «رویکردهای روشمند به مطالعات اسلامی»، ترجمه: شادی نفیسی، مجله آینه پژوهش، 114.
- ولفنسون، اسرائیل (1415)،تاریخالیهودفیبلادالعرب، با مقدمه: طه حسین، ارض اللواء: دار قطر الندی.
- ولهوزن، جولیوس (1985)، تاریخ الدول العربیه(من ظهور الاسلام الی نهایه الدول الأمویه)، ترجمه: حسین مونس، قاهره: لجنه التألیف والترجمه والنشر.
- A.Mingana Wood brooks Studies; Christian Documents in Syriac, Arabic and Garshuni, Edited and Translated with a critical Apparatus (vol. II; Cambridge, 1928.
- Diony sius, s.8,Wood brook.Etudies christain documents in Syria, Arabic and Gershumi, Edited by A.mingana, vol.II. Cambrides1928.
- Gerald R Hawting., 1999,The Idea of Idolatry and the Emergence of Islam, university of CAMBRIDGE
- Hans Putnam, L’eglise et I’islam sous Timothee l (823 - 780) (Beyrouth, 1975). A. Van Rocey, “Une apologie Syriaque attribuee a Elie de Nisibe,” Le Museon 1946) 59), pp. 397 - 381. See also Robert Caspar,” Les versions arabes du dialogue entre le Catholicos Timothee l et le calife al - Mahdi (Iie/VIIIe siecle),” Islamochristiana 1977) 3.
- Harald Motzki, (2001), "The Collection of the Quran", Der Islam, 78.
- Johanna Nikiu, The chronicle of Johanna, Bishop of Nikiu. Translated fram Zotenberg‘s Ethiopic text by Charles, 1916.
- See F. Nau, “Un colloque du patriarche jean avec l’emir des Agareens,” Journal Asiatique 11th series 1915) 5), pp. 279 - 225; kh. Samir, “Qui est l’interlocuteur musulman du patriarche syrien Jean III (648 - 631)?” in H. J. W. Drijvers et al. (eds.), IV Symposium Syriacum - 1984 (Orientalia Christiana Analecta, 229; Rome, 1987), pp. 400 - 387; G. J. Reinink, “The Beginning of Syriac Apologetic Literature in Response to Islam,” Oriens Christianus (1993- 77).
- See J. M. B. Jones, "Ibn Ishaq and al-Waqidi: The Dream of 'Atika and the Raid to Nakhla in Relation to the Charge of Plagiarism", BSOAS, xxii (1959).
- See J. M. B. Jones, "The Chronology of the Maghazi- a Textual Survey", Bulletin of the School of Oriental and African Studies 19 (1957), 245-80; idem, "The Maghazi Literature", in A. F. L. Beeston et al., eds., Arabic Literature to the End of the Umayyad Period (Cambridge, 1983)
- See F. Nau, “Un colloque du patriarche jean avec l’emir des Agareens,” Journal Asiatique 11th series 1915) 5), pp. 279 - 225; kh. Samir, “Qui est l’interlocuteur musulman du patriarche syrien Jean III (648 - 631)?” in H. J. W. Drijvers et al. (eds.), IV Symposium Syriacum - 1984 (Orientalia Christiana Analecta, 229; Rome, 1987), pp. 400 - 387; G. J. Reinink, “The Beginning of Syriac Apologetic.
- Wansbrough, (1977), Quranic studies, Oxford.