موسیقی الفاظ قرآن و اثر آن بر معنابخشی واژگان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد یار دانشگاه الزهراء

2 مدرس و محقق حوزه علمیه امام صادق (ع)

چکیده

موسیقی: قرآن یکی از جنبه های اعجاز بیانی است که می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد. در این جستار به بررسی تاثیر موسیقی و صوت یک کلمه در معنا می پردازیم. با این توضیج که از آن جا که کلمه از حروف تشکیل شده است و حروف صفات اصلی و فرعی متفاوتی دارد و نیز حرکات گوناگونی بر آنها بار می شود، لذا هر کلمه، بسته به نوع حرکات و مد، نوع حروف و صفات و مخارج آن، زیادت و به تبع آن ابدال و ادغام و هم چنین حذف؛ از آوا و آهنگ خاصی برخوردار است که مراد از موسیقی همین نغمه و آوای ایجاد شده است که دلالت های الهام بخشی دارد و مظهز انفعالات نفسانی است و در معنا تاثیرات گوناگونی دارد از جمله: مبالغه در معنا، تکثیر و زیادت، امتداد و پیوستگی، تداعی صداهای خارجی یا حوادث، خارق العاده بودن عملی، ایجاد خوف و اضطراب،بیان غریب بودن، تکرار و پی در پی بودن امری، آشکاری و وضوح، پر سر و صدا بودن امری، حرکت تدریجی، کندی و سستی در حرکت، بیان عدم آمیختگی،رفع ثقلت و سنگینی، سرعت اجابت و عقوبت و... با اثبات تاثیر موسیقی الفاظ بر معنا، عدم ترادف نیز ثابت می شود. این جستار با هدف بررسی یکی از جنبه های اعجاز قرآن و بیان زیبایی های قرآن، به روش و منهج استقرایی و با شیوه مطالعه کتابخانه ای انجام پذیرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The music of Quranic words and its impact on the meaning.

نویسندگان [English]

  • Batol Meshkinfam 1
  • Omol-banin khaleghian 2
چکیده [English]

The music of Quran in one of the features of its text  inimatibility  that can be studied from different aspects. In this article we have examined the impact of the music of a word on its meaning. The music of the word is the lune  of the word due to its main and minor characteristies, its vowels, sustainance  of the phonemes, kind of phonemes points of articulation(makharidj) additional words, phonetic changes (Ibdal) contract (idgham) and ellipsin that has different implications and is a display of ones excitments.
        This has an obvious effect on the meaning expressed as follows: exaggeration in meaning, abundance, growth, continuity been extraordinary or reminiscent of outside sounds and events, causing fear and  aniety  expressing strangeness, recurrence and relaxation of a movement, fastness of response and penalty, averting its heaviness and also mixture and proving the impact of phonemes on the meaning expressed, it will also be proved that synonymy does not exist at all.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • The music of Qur'anic words
  • the length of the phonemes points of articulation
  • phonetic change and contract additional words and its ellipsis