نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
3 استاد گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
4 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
تازه های تحقیق
نتایج تحقیق:
لازمه معناشناسی صحیح مفردات قرآن حکیم، یافتن معنای «معنی» و ویژگیهای برجسته آن، در معناشناسی قرآن است؛ که محقق را به صورت هدفمند به سوی مقاصد نهایی الهی سوق میدهد.
به این منظور، با بیان بدنمندی درک انسان و بکارگیری متعلَق معانی مطابق با درک بشر از سوی خدای سبحان، ضمن رد نظریه روح معنا، قابلیت مکاتب معناشناسی در بررسی معانی کلام الهی ثابت شد و از آنجا که برخی از ویژگیهای معنای قرآنی، تنها در مکتب شناختی مدنظر قرار میگیرد ـکه از آن جمله بررسی مفهوم استـ این مکتب بر سایر مکاتب معناشناسی برتری داده شد؛ بدین معنی که میتواند معناشناسی دقیقتری از واژگان قرآنی ارائه دهد و از این رو، به دلیل سابقه و روشمند بودن، میتواند در تفسیر موضوعی قرآن نقش مؤثرتری داشته باشد.
تحلیلهای صورت گرفته در پژوهش حاضر نشان میدهد مراد از «معنی» در معناشناسی قرآن، همان مفهوم است که: اولاً، از تلقی قرآن و عترت، به عنوان یک متن حاصل میشود؛ و ثانیاً، ویژگیهای ذیل را دارا میباشد:
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The semantics of the Qur’an is a methodical thematic interpretation that is able to present the meaning of words in the worldview of the Creator of the Universe to human beings and explain the Divine culture, provided that it is performed in accordance with Qur’anic principles. First of all, “the meaning” should be determined in the semantics of the Qur’an. This research studies the definition of meaning, concept, applicability, semantics and pragmatics to show a phenomenological definition of “meaning” in the Qur’anic semantics. Also, according to the effect of pragmatics in defining the proper “meaning”, the effective characteristics of the Speaker and the addressee of the Qur’an in defining “meaning” have been specified. In addition, some of the theories of Muslim scholars regarding the meaning on which the word is assigned, and affect in determining the “meaning” and finally selecting the appropriate method, is analyzed. Accordingly, based on the “principle of embodying” in the critique of the theory of “the spirit of meaning”, it is approved that the word using for meanings of the transcendent worlds is metaphorical. Additionally, the capability of semantics schools for studying the Qur’anic concepts is shown. Finally, through illustrating the characteristics that “meaning” should have in the Qur’anic semantics, the superiority of the cognitive school in analyzing Qur’anic vocabulary is proven. Based on the definition of “meaning” in such a school, some other features of the Qur’anic meaning are expressed as well.
کلیدواژهها [English]
Langacker, Ronald W., (2008), Cognitive Grammar: A Basic Introduction, Oxford: Oxford University Press