عیار سنجی دیدگاهِ مشهور در خصوصِ گستره شمولِ «رحمانیت» و «رحیمیت»

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه قرآن و حدیث - دانشکده علوم انسانی -دانشگاه آزاد اسلامی-خوی -ایران

چکیده

از رایج‌ترین دیدگاه‌هایی که از دیرباز در خصوص تفاوت دو وصفِ شریفِ «الرحمن» و «الرحیم» مطرح شده، عام بودن متعلَّقِ رحمانیت و خاص بودن متعلَّقِ رحیمیت است. البته دیدگاه مزبور با تقریرات متفاوتی ابراز شده است که رایج‌ترین آن، ناظر بودن الرحمن بر کل انسان‌ها یا کل مخلوقات، و ناظر بودن الرحیم، تنها بر مؤمنین است. تحقیق حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی به تبارشناسی این دیدگاه و عیارسنجی آن پرداخته است. به نظر می‌رسد دیدگاه محل بحث، علیرغم اینکه سعی شده متکی بر شواهدی قرآنی و ادبی معرفی شود، با برآیندِ کاربست قرآنی از «الرحمن» و «الرحیم» مغایرت دارد و ساخت صرفی دو وصف شریف نیز با دیدگاه مزبور همخوان نیست. نهایتاً بر اساس مطالعه کاربست قرآنی و همچنین با ساختارشناسی صرفی، می‌توان چنین گفت که «الرحمن» وصفی ذاتی است که اساساً متعلَّقِ خارجی برنمی‌دارد و «الرحیم» صفتی فعلی و دارای مراتب است که مرتبه‌ای از آن با متعلَّقِ عام و مرتبه‌ای شدید و دائمی از آن، با متعلَّقِ خاص پیوند می‌خورد.

البته در روایاتی دیدگاه محل بحث تأیید شده است که اتقان سندی ندارند و با عنایت به برآیندِ محکمِ بحث قرآنی و ادبی، ظاهرشان مردود است، هرچند امکان تأویل به معنایی خلاف ظاهر که موافق دیدگاه مرجَّح باشد فراهم است.

تازه های تحقیق

بسیاری از مفسران در مقام ذکر تفاوت‌های دو وصف شریف «الرحمن» و «الرحیم»، با تعبیرها و تقریرهای مختلف بر این گزاره تأکید نموده‌اند که رحمانیت، ناظر بر متعلَّقِ عام، و رحیمیت، ناظر بر متعلَّقِ خاص است؛ روایاتی نیز بر این معنا دلالت دارد. اما گزاره مزبور، در مقامِ ارزیابی، محل اشکال است، چراکه:

اولاً با برآیند حاصل از کاربست قرآنیِ این اوصاف شریف (به­ویژه برخی مواردِ صریحِ استعمالِ رحیمیت با متعلَّقِ عام)  مغایرت دارد؛

ثانیاً خواصِ اصیلِ ساختارِ صرفیِ «رحمن» و «رحیم» نیز با گزاره مزبور هماهنگ نیست؛

ثالثاً روایات مربوطه نیز هیچ‌کدام اعتبار سندی ندارد. با عنایت به کاربست قرآنی و ویژگی‌های صرفیِ دو وصف شریف، گویا چنین بتوان گفت که «الرحمن» صفتی ذاتی است که اساساً شأنیتِ تعلُّق بر متعلَّقی خارجی را (چه عام و چه خاص) ندارد و «الرحیم» صفتی فعلی است که به متعلَّقِ خارجی تعلق می‌گیرد؛ رحیمیت دارای مراتب است، که مرتبه‌ای از آن بر عموم تعلق می‌گیرد و اساساً منشأ وجود کل مخلوقات است، و مرتبه‌ای دیگر از آن، خاص و منوط به حسن اختیارِ مخلوق است که بالاترین مصداقش نصیب مؤمنان خواهد بود.

شایان‌ذکر است که مضمون روایات مربوطه، در مقام توجیه، قابلیتِ تأویل به معنایی خلاف ظاهر را که موافق با ره‌آورد فوق باشد، دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Famous Theory about the Inclusion of “Al-Rahmānīyah” and “Al-‎Rahīmīyah”‎

نویسنده [English]

  • Ali Rezaei Kahnamoei
Assistant Professor of Quran and Hadith Group -Faculty of Humanities - Islamic Azad university-khoy-iran
چکیده [English]

One of the most common ideas for a long time concerning the difference between “Al-Rahman” ‎and “Al-Rahim” is the generality of the function of “Al-Rahman” and the specificity of the ‎function of “Al-Rahim”. This view has been expressed in different interpretations, the most ‎common of which is that “al-Rahman” includes all human beings or all creatures, but “al-Rahim” ‎includes only believers. Based on a descriptive-analytical method, this study examined the origin ‎and validity of this view. Despite the attempts to introduce it based on Qur’anic and literary ‎evidence, it contradicts the total Qur’anic usage of “Al-Rahman” and “Al-Rahim”. In addition, ‎the etymological construction of two good descriptions is not consistent with it as well. Finally, ‎based on the Qur’anic usage and etymology form, it can be said that “al-Rahman” is an internal ‎attribute that does not belong to the external source. “Al-Rahim” is an active adjective with ‎stages, one of which is general for all and the strong and permanent of which is associated with ‎specific people. Moreover, in some hadiths, it has been said that this view is not authentic, while ‎it is proved that because of Qur’anic and literary usage of these two words, such hadiths are not ‎acceptable. However, it is possible to have an interpretation of hadiths, agreeing with the chosen ‎view‎‎.
 
Keywords: Al-Rahman؛ Al-Rahim؛ The scope of mercy؛ General mercy؛ Special mercy

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al-Rahman
  • Al-Rahim
  • The scope of mercy
  • General mercy
  • Special mercy
  1. قرآن کریم.
  2. صحیفه سجادیه.
  3. ابن ابى حاتم، عبدالرحمن بن محمد (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم (ابن‏ابى‏حاتم)، ریاض: مکتبة نزار ‏مصطفى الباز.‏
  4. ابن انباری، محمد بن قاسم (1412ق)، الزاهر فی معانی کلمات الناس، بیروت: مؤسسة الرسالة.‏
  5. ابن جنی، عثمان (بی تا)، الخصائص، بیروت: دار الکتب العلمیة. ‏
  6. ابن‏عربى، محی الدین (1422ق)، تفسیر ابن عربى( تأویلات عبد الرزاق)، بیروت: دار إحیاء التراث ‏العربی‏.‏
  7. ابن‏عربى، محی الدین (1946م)، فصوص الحکم‏، قاهره: دار إحیاء الکتب العربیة.‏
  8. ابن قَیِّم، محمد (1425ق)، بدائع الفوائد، مکة المکرمة: دار عالم الفوائد.‏
  9. ابن کثیر دمشقى، اسماعیل (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیة.‏
  10. آشتیانى،‏ سید جلال الدین (1370ش)، شرح مقدمه قیصرى بر فصوص الحکم،‏ تهران: امیر کبیر.‏
  11. اصفهانى، محمدحسین (1366ش)، مجد البیان فی تفسیر القرآن‏، تهران: موسسة البعثة.‏
  12. امیل، یعقوب (1367ش)، موسوعة النحو و الصرف و الإعراب‏، بیروت: دار العلم للملایین‏.‏
  13. برقى، احمد بن محمد (1371ق)، المحاسن،‏ قم: دار الکتب الإسلامیة.‏
  14. بیضاوى، عبدالله بن عمر (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت: دار احیاء التراث العربى‎.‎
  15. پرچم، اعظم و دیگران (1389ش)، «معناشناسی رحمت رحیمیه در قرآن»، تحقیقات قرآن و حدیث، ‏ش14.‏
  16. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام (1409ق)، قم: مدرسة الإمام المهدی عج.‏
  17. ثعلبى، احمد بن محمد (1422ق)، الکشف و البیان، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.‏
  18. جوادی آملی، عبد الله (1382ش)، ادب فنای مقربان، قم: اسراء.‏
  19. جوادی آملی، عبد الله (1383ش)، تسنیم، قم: اسراء.‏
  20. جواهری، محمد (1417ق)، المفید من معجم رجال الحدیث، قم: نشر محلاتی.‏
  21. خمینى، مصطفى (1418ق)، تفسیر القرآن الکریم، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى.‏
  22. خویی، سید ابوالقاسم (1413ق)، معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة، نجف الاشرف: موسسه ‏اسلامی امام خویی.‏
  23. خویی، سید ابوالقاسم (1430ق)، البیان فی تفسیر القرآن، قم: موسسة احیاء آثار الامام الخوئی.‏
  24. دینورى، عبدالله بن محمد (1424ق)، تفسیر ابن وهب المسمى الواضح فى تفسیر القرآن الکریم‏، بیروت: ‏دار الکتب العلمیة.‏
  25. رشید رضا، محمد (1414ق)، تفسیر القرآن الحکیم (تفسیر المنار)، بیروت: دار المعرفة.‏
  26. زجاجی، عبد الرحمن بن إسحاق (1406ق)، اشتقاق أسماء الله، بی جا: مؤسسة الرسالة.‏
  27. زمخشرى، محمود (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دار الکتاب العربی.‏
  28. سامرائی، فاضل صالح (1428ق)، معانی الابنیة فی العربیة، عمان: دار عمار.‏
  29. سلطان على‏شاه، سلطان محمد بن حیدر (1408ق)، بیان السعادة فی مقامات العبادة، بیروت: مؤسسة ‏الأعلمی للمطبوعات‏.‏
  30. سلمى، محمد بن حسین (1369ش)، حقائق التفسیر، تهران: مرکز نشر دانشگاهى.‏
  31. سمرقندى، نصر بن محمد (1416ق)، تفسیر السمرقندى المسمى بحر العلوم‏، بیروت: دار الفکر.‏
  32. سیبویه، عمرو بن عثمان (1408ق)، الکتاب (کتاب سیبویه)، قاهره: مکتبة الخانجی.‏
  33. سید مرتضی علم الهدی، على بن الحسین (‏1431ق)، تفسیر الشریف المرتضى المسمى ب: نفائس ‏التأویل، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏.‏
  34. سیوطى، عبد الرحمن (1404ق)، ‏الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى‏.‏
  35. سیوطى، عبد الرحمن (بی تا)، هَمع الهوامع شرح جمع الجوامع فی النحو، بیروت: دار إحیاء التراث ‏العربی‏.‏
  36. شبیری، محمد جواد (1382ش)، «تفسیر علی بن ابراهیم قمی»، دانشنامه جهان اسلام، تهران: مرکز دایره ‏المعارف بزرگ اسلامی‎.‎
  37. شوشتری، محمد تقی (بی تا)، الاخبار الدخیله، تهران: مکتبة الصدوق.‏
  38. شیخ‏زاده، محمد بن مصطفى (1419ق)، حاشیه محیى الدین شیخ‌زاده على تفسیر القاضى البیضاوى، ‏بیروت: دار الکتب العلمیة.‏
  39. صادقى تهرانى، محمد (1365ش)، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن‏، قم: انتشارات فرهنگ اسلامى.‏
  40. صدوق، محمد بن على (1398ق)، التوحید، قم: جامعه مدرسین‏.‏
  41. صدوق، محمد بن على (1406ق)، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، ‏قم: دار الشریف الرضی للنشر.‏
  42. طباطبایى، سید محمد حسین (1390ق)، المیزان فى تفسیر القرآن‏، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.‏
  43. طبرسى، حسن بن فضل (1412ق)، ‏مکارم الأخلاق‏، قم: ‏الشریف الرضى‏.‏
  44. طبرسى، فضل بن حسن (1372ش)، مجمع البیان فى تفسیر القرآن،‏ تهران: انتشارات ناصر خسرو.‏
  45. طبرى، محمد بن جریر (1420ق)، جامع البیان فى تفسیر القرآن‏، تحقیق: احمد محمد شاکر، بیروت: ‏مؤسسة الرسالة.‏
  46. طوسى، محمد بن حسن ( بی تا)،‏ التبیان فی تفسیر القرآن‏، بیروت: ‏دار إحیاء التراث العربی‏.‏
  47. طوسى، محمد بن حسن (1407ق)، تهذیب الاحکام، تهران: دار الکتب الإسلامیه. ‏
  48. طوسى، محمد بن حسن (1373ش)، رجال الطوسی‏، قم: ‏جامعه مدرسین.‏
  49. عیاشى، محمد بن مسعود (1380ق)، تفسیر العیّاشی‏، تهران: المطبعة العلمیة.‏
  50. قمى، على بن ابراهیم (1363ش)، تفسیر القمی، قم: دارالکتب.‏
  51. قیصرى،‏ داود (1375ش)، شرح فصوص الحکم( القیصرى)، محقق: سید جلال الدین آشتیانى،‏ تهران: ‏شرکت انتشارات علمى و فرهنگى‏.‏
  52. کاشانى، عبد الرزاق (‏1426ق)، ‏اصطلاحات الصوفیة، بیروت: دار الکتب العلمیة.‏
  53. کاشانى‏، عبد الرزاق (1370ش)، شرح فصوص الحکم( کاشانى)، قم: انتشارات بیدار.‏
  54. کراجکى، محمد بن على (1410ق)، کنز الفوائد، قم: دارالذخائر.‏
  55. کلینى، محمد بن یعقوب (1429ق)، الکافی، محقق: دارالحدیث، قم: دار الحدیث‏.‏
  56. ماتریدى، محمد بن محمد (1426ق)، تأویلات أهل السنة( تفسیر الماتریدى)، بیروت: دار الکتب العلمیة.‏
  57. مجلسى، محمد باقر (1403ق)، بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.‏
  58. مجلسى، محمد باقر (1404ق)، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول‏، تهران: دار الکتب الإسلامیة. ‏
  59. مرتضى العاملى، سید جعفر (1420ق)، تفسیر سورة الفاتحة، بیروت: المرکز الإسلامی للدراسات‏.‏
  60. مکارم شیرازى، ناصر (1374ش)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة.‏
  61. ملکى تبریزى‏، میرزا جواد (1378ش)، اسرار الصلاة، مترجم: رضا رجب زاده، تهران: پیام آزادى‏.‏
  62. موسوی، سید احمد (1369ش)، «پژوهشی پیرامون تفسیر قمی»، کیهان اندیشه، ش32.‏
  63. نظام الاعرج، حسن بن محمد قمی نیشابوری (1416ق)، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، بیروت: ‏دار الکتب العلمیة‏.‏‎