اعتبارسنجی دیدگاه ابوالفضل برقعی در کثرت روایات مخالف قرآن در کتاب کافی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

معیار عرضه‌ی احادیث بر قرآن، اوّلین و مهمّ‌ترین مبنا در نقد متن حدیث است. اصالت این روش ریشه در روایات معصومان دارد. حدیث‌پژوهان و دانشمندان شیعه و سنّی به این مبنا توجّه داشته و با بهره جستن از این روش به ارزیابی متن حدیث پرداخته‌اند. ابوالفضل برقعی که از روحانیان و نویسندگان معاصر شیعی است، در آثار خود به اصول و مبانی اساسی تشیع خدشه وارد کرده و صحّت آن‌ها را منکر شده است. وی در کتاب «عرض اخبار اصول بر قرآن و عقول» اکثر روایات کتاب کافی را مخالف قرآن دانسته است و بر این اساس سعی کرده تا کتاب باارزش کافی را از اعتبار بیاندازد. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی، صحت و سقم ادّعای وی را سنجیده و با ارائه‌‌‌ی آماری ثابت می‌ کند احادیث به ظاهر مخالف قرآن تنها 6 درصد از کلّ روایاتی است که وی بررسی و ارزیابی کرده است. به علاوه تعداد احادیثی که به صحت متن آن و موافقت آن‌ها با قرآن اعتراف کرده، بیش از روایات مخالف است. در گام بعدی با تبیین معیار عرضه بر قرآن و روشن شدن روش صحیح کاربست آن، به نقد عملکرد وی در استفاده از این مبنا پرداخته شده و معلوم می‌گردد وی با روشی غیر علمی از این معیار بهره جسته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Validation of Abolfazl Borghei's view on the multiplicity of narrations contrary to the Qur'an in al_ Kafi

نویسندگان [English]

  • َAzadeh Asareh 1
  • Nahla Gharavi Naeeni 2
  • Nosret Nilsaz 3
1 PhD student in Quranic and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 professor in Quran and Hadith at Tarbiyat Modarres University.Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Quranic and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The criterion for presenting hadiths on the Qur'an is the first and most important basis in criticizing the text of the hadith. The originality of this method is rooted in the narrations of the infallibles. Shiite and Sunni hadith scholars and scholars have paid attention to this basis and have evaluated the text of the hadith by using this method. Abolfazl Borghei, a contemporary Shiite cleric and writer, has violated the basic principles of Shiism in his works and denied their authenticity. In the book "Width of the Principles on the Qur'an and the Intellectuals", he has considered most of the narrations of the sufficient book as contrary to the Qur'an, and on this basis he has tried to discredit the sufficiently valuable book. This article uses a descriptive-analytical method to measure the accuracy of his claim and to provide statistics by proving that the hadiths that seem to contradict the Qur'an are only 6% of the total number of narrations that he has studied and evaluated. In addition, the number of hadiths that acknowledge the authenticity of the text and their agreement with the Qur'an is more than the number of opposing narrations. In the next step, by explaining the criterion of presentation on the Qur'an and clarifying the correct method of its use, his performance in using this basis is criticized and it turns out that he has used this criterion in an unscientific way.

More about this source textSource text required for additional translation information

کلیدواژه‌ها [English]

  • al_kafi
  • Abolfazl Borghei'
  • s
  • Presenting a hadith on the Quran
  • Critique of Hadith
  1. قرآن کریم
  1. آلوسی، محمود.(1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
  2. احمدی نورآبادی، مهدی.(1393ش)، عرضه حدیث برقرآن، قم: انتشارات دارالحدیث
  3. اسعدی،محمد و همکاران. (1394 ش)، آسیب شناسی جریانهای تفسیری، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  4. بحرانی، هاشم،(1415ق). البرهان فی تفسیر القرآن‏، قم: موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامیة.
  5. برقعی، ابوالفضل.(1434 ق)، عرض اخبار اصول بر قرآن و عقول، مدینه منوره: دارالعقیده للنشر و التوزیع.
  6. برقی، احمد. (1371ق)، المحاسن، قم: دار الکتب الإسلامیة.
  7. پهلوان، منصور. (1383 ش)، پژوهشی در زمینه کتاب کافی و مؤلف آن، تهران: انتشارات نبأ.
  8. حسینی‌نیا، سیّد محمّد رضا.(1398ش)،«تحلیلی بر مسأله عرض اعمال با رویکردی بر آیه‌ی 105 توبه»، نشریه مطالعات تفسیری، شماره‌ی40 .
  9. حویزی، عبدعلی.(1415 ق)، تفسیر نور الثقلین ، قم: اسماعیلیان.
  10. دلیر، محسن و سیّد رضا مؤدب.(1397ش)،«عرضه احادیث بر قرآن در تفاسیر البیان و المیزان با تأکید بر تفسیر 12 جزء نخست»، نشریه تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دوره:15، شماره:3 (پیاپی 39).
  11. دیاری بیدگلی، محمد تقی.(1384ش)،«ضرورت عرضه و تطبیق روایات بر قرآن کریم»، نشریه انجمن معارف اسلامی ایران، شماره‌ی.2
  12. زمخشری، محمود.(1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، بیروت: دار الکتاب العربی.‏
  13. سیوطی، عبد الرحمان.(1404 ق)، الدر المنثور فى التفسیر بالماثور، قم: کتابخانه عمومى حضرت آیت الله العظمى مرعشى نجفى‏.
  14. طباطبایی، محمد حسین. (1390ق )، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.‏
  15. طبرسی، فضل بن حسن.(1372ش)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏، تهران: ناصر خسرو.
  16. طوسی، محمّد بن حسن.(1422 ق)، الفهرست، بی جا: مؤسسه نشر الفقاهه
  17. عیاشی، محّمد. (1380ق)، التفسیر، تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة
  18. غروی نائینی، نهله. (1391 ش)، فقه الحدیث و روش‌های نقد متن، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
  19. غروی نائینی، نهله. (1386 ش)،تاریخ حدیث شیعه(تا قرن پنجم هجری)، قم: انتشارات شیعه شناسی.
  20. فخررازی، محمّد. (1420ق)، التفسیر الکبیر(مفاتیح الغیب) ، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
  21. قمی مشهدی، محمّد. (1368ش)، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب‏، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى سازمان چاپ و انتشارات.‏
  22. کلینی، محمّد. (1407ق)، الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیة
  23. مازندرانی، محمّد صالح. (1382ق)، شرح الکافی- الأصول و الروضة،تهران: المکتبة الإسلامیة
  24. مجلسی، محمّد تقی. (1406ق)، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ‏ قم: مؤسسه فرهنگى اسلامى کوشانبور
  25. محمدی‌فام، حسین و سیّد مجید نبوی. (1397 ش)، «نقد و بررسی دلایل ابوالفضل برقعی در مدّعای قرآن بسندگی در تفسیر»، نشریه سفینه، شماره 57.
  26. محمدی‌فام، فریدون و مهدی فرمانیان. (1395 ش)، «تحلیل و نقد دلایل ابوالفضل برقعی درباره قرآن بسندگی در هدایت بشر»، نشریه پژوهشنامه مذاهب اسلامی، دوره 3، شماره پیاپی 5.
  27. معارف، مجید.(1387ش)، شناخت حدیث، تهران: نشر نبأ.
  28. مهدی‌نژاد، سمیرا و عبدالهادی فقهی زاده.( 1398 ش)، «تبیین خطای روشی ابوالفضل برقعی در ردّ آیه‌ی استخلاف»، نشریه پژوهشنامه قرآن و حدیث، شماره24.
  29. نبوی، سیّد مجید و همکاران. (1398 ش)،«اعتبار سنجی دیدگاه سیّد ابوالفضل برقعی در نسبت دادن تحریف قرآن به شیعه»، نشریه شیعه پژوهی، شماره 17.
  30. نجاشی، احمد بن علی.(بی تا)، رجال النجاشی(فهرست اسماء مصنفی الشیعه)، قم: مکتبه الداوری